טיפול רגשי מאפשר להתמודד עם המצע או התשתית לסימפטומים שאנו רואים על "פני השטח".  
באמצעות טיפול רגשי מתאפשר שינוי יסודי באופן בו אנו מתייחסים לעצמנו ולקושי שלנו, אנו משתנים וממשיכים להיות, בעוצמה וכוח גדולים יותר, מי שאנחנו.
באופן טבעי ניתן לחזות בזרימה של אנרגיה נפשית למקומות של צמיחה שמביאה איתה שגשוג וגדילה. התהליך עשוי להבנות בנפש משהו שמכוח ידיעתו העצמית וניסיונו הוא סתגלן – מתאים את עצמו בקלות גדולה יותר למגוון של מצבים.
נוכל להתבונן בתופעות רגשיות של כעס, עצבים, עצב, חוסר סבלנות, חרדה שמעצם העיבוד וההתבוננות בהן כוחן נחלש והן עוברות שינוי למשהו שמשרת אותנו יותר. כך עשויה מטופלת שמגיעה עם דיכאון (באפיזודה דיכאונית) בשל היותה בגיל בו היא מצפה מעצמה לקריירה ומשפחה, להבין תוך כדי טיפול שהיא נמנעת מלעסוק בסוגיות אלה (ייתכן כתוצאה מחרדה או\ו תולדה של אירועי עבר טראומטיים) וכי יסוד של בטחון שהיא כה זקוקה לו לא קיים בחייה. (ולכן עליה להמשיך להסתמך על הוריה מה שמעציב אותה מאד – פוגע בדימוי העצמי שלה) לעיתים קרובות בתחילתו של תהליך ניתן אך להיות עם הדברים, עם הכאב, הקושי והחוסר, באופן טבעי מתוך מצע נפשי זה, עשויים להתחיל ולבצבץ, עם הזמן, ניצנים ראשונים מבשרי שינוי. אלה הם תולדה של היות האזורים הנפשיים "מעובדים ומוכנים יותר" למחזורי צמיחה חדשים. לכל נפש את הזמן והמקום שלה, לכל נפש את הצרכים והרצונות הייחודיים לה, לכל נפש "תמונת נוף" שונה. הטיפול מבקש "להחיות" תמונות אלה ולתקף אותן כך שלעיתים מתוך כאוס וחוסר ידיעה מתבררים אט אט הדברים ומתגבשים לכדי תוכנית חיים קונקרטית ופרקטית מאד.
הטיפול יוצר "גשר" בין עולם הנפש המוכמן והסודי, שלעיתים אינו ידוע אף לנו, למציאות על כל מורכבויותיה ודרישותיה. בסופו של תהליך אנו עדים למטופלת שיכולה ומסוגלת לאתגריה הרבים, מתוך ידיעה עמוקה של עצמה, כך שהיא בקשר עם ומשרתת את צרכיה ומשאלותיה ככל שהוא יכולה.